ניוזלטר מס' 4

בניוזלטר מספר 3 עסקנו במושג שונוּת בגיל הרך מהיבטים מגוונים. ניוזלטר 4 מהווה המשך לניוזלטר הקודם ובו בחרנו להתמקד בילדים וילדות בגיל הרך: התפישה שלהם את מושג השונוּת, ילדים וילדות החווים הדרה חברתית, המתמודדים עם קשיים שונים, שילוב.

המפגש עם מגוון של ילדים וילדות ומשפחותיהם במסגרת החינוכית, מציב את אחד האתגרים הגדולים ביותר למחנכות בגיל הרך. חשוב לנו כמחנכות בגיל הרך וכמכשירות של מחנכות להכיר ולהבין את נקודת המבט של הילד והילדה, של הוריו ואת ההשלכות של הפרספקטיבות השונות, לחינוך ולמדיניות.

ועדת כתיבה: אמירה בן ישי, דפנה פסקנזר, דליה לב ארי, ויעל דיין.

 

 
מה פרוש להיות שונה?
מדבריהם של ילדים וילדות

להיות שונה זה לעשות משהו אחר. לדוגמא: אחד מתנדב והשני לא. כאילו משנים תכונה: פעם הוא היה נחמד ועכשיו לא (בת 5).
להמשך לחץ כאן
השתיקה הרועמת
אמירה בן ישי

חוקרים וחוקרות בתחום הגיל הרך מחפשים דרכים להקשיב לקולם הלא נשמע של ילדים וילדות מודרים ולהבין טוב יותר את משמעותה של חווית המודרות מנקודת המבט שלהם.

מאמר זה מציג דוגמאות מתוך מחקר שנערך בקפריסין. במחקר השתתפו 22 ילדים וילדות בני 5. החוקרות ביקרו בגן פעמיים בשבוע במשך ארבעה חודשים. הן עקבו אחר ציוריהם של הילדים והילדות ואחר השיחות שהתפתחו בעקבות הציור. במהלך המחקר איתרו החוקרות ארבעה ילדים שחווים הדרה.
 
להמשך לחץ כאן

 
ילדים וילדות ב"סיכון" – מקור לפרנסה
ד"ר יעל דיין

את המושג "ילדים וילדות בסיכון" יש להבין, לדעתי, בהקשר חברתי, פוליטי וכלכלי. הקבוצות הדומיננטיות בחברה הן המחליטות מהי הנורמה ומה המקובל והן גם המדביקות את תווית "הסיכון" לקבוצות שאינן תואמות את הנורמה שהן קבעו. מאחר ובמקרים רבים תווית הסיכון מוצמדת לקבוצות שלמות, גם פרטים מוצלחים הופכים להיות פרטים שבסיכון אם משתייכים – תרבותית, דתית או גיאוגרפית – לקבוצה שהוגדרה כקבוצה שבסיכון. הקבוצות הדומיננטיות בחברה גם דוחפות קבוצות לשולי החברה ותורמות בכך ליצירת הסיכון, האמיתי או המדומה, לו הן נתונות.
להמשך לחץ כאן

מילון לגיל הרך


מילון הגיל הרך נועד להגדיר מושגים שונים מתחום הגיל הרך. מגוון המושגים יוצר שפה מקצועית משותפת ומוגדרת, המעצבת תרבות מקצועית של קהילת הגיל הרך. הפעם מציג המדור את המושגים: גן משולב, גן שפה וגן תקשורת, הדרה חברתית, התחלה טובה.

להמשך לחץ כאן
 השילוב בחטיבה לגיל הצעיר
דפנה פסקנזר –
מדריכה וחברת צוות ניהול בחטיבה

מאמר זה מוקדש לד"ר אילנה גודלי שעבדה כמעט שלושים שנה כרכזת שילוב ומדריכה פדגוגית בחטיבה ובמכללה עד פרישתה לפני שנתיים ולכל הילדים והילדות שזכו לטיפולה המסור והמקצועי.
להמשך לחץ כאן

אוריאל, ילד דחוי בכיתה א'
אפרת אסולין, סטודנטית, שנה ב'

אוריאל בהפסקה
אוריאל מנסה לשוחח עם ילדה, היא הולכת אחריו ומדברת איתו. היא הולכת והוא הולך אחריה, ומדבר איתה. הילדה מתרחקת ולא מתייחסת לדבריו וכך קורה מספר דקות, עד שהוא נעצר. הוא הולך ומתבונן בילדים המשחקים בארגז החול, ניגש לאזור המתקנים וגולש במגלשה מספר פעמים. נעצר ומסתכל על הילדים. מדבר עם אחד הילדים, הילד מגיב לדבריו בבעיטה, אוריאל מתעצבן, הולך מהר ואומר בקול: "ילד מגעיל, כולם פה מגעילים". 
  
להמשך לחץ כאן
סיפורים

> סיפור רע
ד"ר תמר ורטה-זהבי

> מתוך הספר "ורד הלבנון"
מאת לאה איני

להמשך לחץ כאן

זכרונות

> "היא מרחפת"
חוויותיה של אם 
 
> להיות שונָה – זיכרון ילדות
רחל פרויליך , סטודנטית שנה ב'
להמשך לחץ כאן

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו 
הקש כאן

amiraben@dyellin.ac.il ,02-6558140/1 , המעגל 7, בית הכרם, ירושלים

 


 


דיוור אלקטרוני באמצעות inwise - שיווק בענן לעסק שלך